Dzieło Gérarda de Nervala. Gérard de Nerval francuski poeta, eseista, krytyk teatralny i tłumacz, przedstawiciel romantyzmu. Na jego twórczość duży wpływ miała niemiecka literatura romantyczna. Był aktywnym członkiem paryskiej cyganerii artystycznej. Cierpiał na chorobę psychiczną, pod której wpływem popełnił samobójstwo.
Dzieło Gérarda de Nervala. Gérard de Nerval francuski poeta, eseista, krytyk teatralny i tłumacz, przedstawiciel romantyzmu. Na jego twórczość duży wpływ miała niemiecka literatura romantyczna. Był aktywnym członkiem paryskiej cyganerii artystycznej. Cierpiał na chorobę psychiczną, pod której wpływem popełnił samobójstwo.
Dzieło Gérarda de Nervala. Gérard de Nerval francuski poeta, eseista, krytyk teatralny i tłumacz, przedstawiciel romantyzmu. Na jego twórczość duży wpływ miała niemiecka literatura romantyczna. Był aktywnym członkiem paryskiej cyganerii artystycznej. Cierpiał na chorobę psychiczną, pod której wpływem popełnił samobójstwo.
Dzieło Gérarda de Nervala. Gérard de Nerval francuski poeta, eseista, krytyk teatralny i tłumacz, przedstawiciel romantyzmu. Na jego twórczość duży wpływ miała niemiecka literatura romantyczna. Był aktywnym członkiem paryskiej cyganerii artystycznej. Cierpiał na chorobę psychiczną, pod której wpływem popełnił samobójstwo.
Dzieło Gérarda de Nervala. Gérard de Nerval francuski poeta, eseista, krytyk teatralny i tłumacz, przedstawiciel romantyzmu. Na jego twórczość duży wpływ miała niemiecka literatura romantyczna. Był aktywnym członkiem paryskiej cyganerii artystycznej. Cierpiał na chorobę psychiczną, pod której wpływem popełnił samobójstwo.
Związki poezji i nocy można wskazać w każdym czasie. Jednakże nigdy przedtem ani nigdy potem nie były one tak intensywne jak w epoce romantyzmu. Ich charakter mogłyby wyrazić takie słowa jak fascynacja, a nawet pasja. Najbardziej natężone i ontologicznie ważkie chwile poezji romantycznej mają swoje źródło w tym, co nocne. Noc to najwyrazistsze piętno romantyzmu, to jego estetyka, antropologia, filozofia...
Próba pokazania wagi i wielkości twórczości Kaczmarskiego nie tyle w odniesieniu do wydarzeń społecznych i politycznych lat 70. i 80. (kiedy powszechnie kojarzono go z Solidarnością i stanem wojennym, a jego twórczość identyfikowano jako głos opozycji) - bo tak byłoby najprościej, lecz w kontekście narodowych tradycji (np. romantyzmu), w kontekście „wielkich historii” (II wojny światowej)...
Wszystkie prezentowane tu eseje krążą uparcie wokół jednej kwestii: aktualności romantyzmu. Pomimo wielkiej rozpiętości tematów - od filozofii, przez literaturę, do polityki - mają one swój punkt zborny, dzięki któremu układają się w luźną konstelację romantyczną, dokładnie taką, jaką za wzór ładu brali romantycy jenajscy: dygresyjną, arabeskową, a jednak nie całkiem chaotyczną. Stąd też tytuł wyboru:...
Tematem książki są literackie sny polskich pisarzy, od romantyzmu do dziś. Autor nie tworzy jednak reprezentatywnego przeglądu utworów onirycznych, lecz skupia się wyłącznie na problemie tożsamości śniącego podmiotu. Nie zajmuje się ani tak zwaną poetyką oniryczną, ani topiką snu czy jego funkcjami w utworach literackich. Przedmiotem jego analiz są jedynie takie zapisy snów, które dadzą się potraktować...
Celem prezentowanej książki jest rozpoczęcie dialogu na temat relacji polskiego romantyzmu wobec nowoczesności. Co oczywiste, dialog taki musi nawiązywać do rozważań dotyczących innych literatur (i innych tradycji badawczych), a także pozostawać próbą, a więc czymś fragmentarycznym i w dużej mierze prowizorycznym. Autorzy poszczególnych prac pytają zarówno o to, w jaki sposób twórcy epoki oraz ona...